Komoly problmk a V8-as motorokkal
Marco 2005.08.10. 13:21
A jv vben bevezetsre kerl V8-as erforrsokkal rengeteg problma akadt mr a kezdeti stdiumban is, gy nem elkpzelhetetlen, hogy tbb mdostst fognak mg eszkzlni a szablyokban, mieltt egy ilyen erforrs versenyben is elindulna.
Felmerlt egy kis ellentmonds. A csapatok millikat kltenek azrt, hogy a versenyautk egy pr tizedmsodperccel gyorsabbak legyenek, de be akarnak vezetni egy rendeletet, hogy az autkat lasstsk, amivel a kltsgeken is tudnak faragni. A „pnzmegsemmist Forma 1”-ben a kvetkez vben esedkes V8-as motorok bevezetse miatt a percenknti fordulatszm emelkedik.
A problma a kritikus frekvenciatartomnyban az ers vibrci kvetkeztben lp fel, ami a nyolchengeres konstrukci felttele. Egyes piltk a tesztek folyamn fejfjsra panaszkodtak, m mg ez a legkisebb gond. „Nem csak a motor oldalrl van problma, az aut konstrukcijval is gond van. A vibrci megterheli a hts szrnyat.” – magyarzta a BMW Motorsport igazgatja, Mario Theissen.
Teht tbb idt kell a terhelsi szmtsokra s a tesztekre fordtani, valamint a motorrt felels mrnkk trhetik a fejket, hogy cskkenteni tudjk a rezgseket, anlkl hogy beptennk egy kiegyenlt tengelyt s teljestmnyt vesztennk. „Jelents tbbletkltsgeink vannak, hogy az j koncepcin vgre fogst talljunk.” – folytatta a nmet.
A Mercedes Motorsport fnke Norbert Haug a magyar futamon kijelentette, hogy bevezetn a ngyliteres motorokat - teht pont ellenkez irnyba menne a 2006-os esztendvel. A teljestmny fken tartsa miatt, a nmet fnk egy fordulatszm limitet kpzelne el. Az tlet alapveten j, mert a magasabb fordulatszm, magas kvetelmnyeket tmaszt az anyagokkal szemben s a fejlesztsi kltsgek az egekbe szknek. Minl alacsonyabb a fordulatszm, alapveten annl hosszabb lettartam a motor.
„Jelenleg a V8-as motorunk, annyit prg, mint a V10-es.” – rntja le a leplet Luca Marmorini a Toyota Motorigazgatja. „gy a jelenlegi fordulatszm 20 szzalkkal a V10-es motor nyomatka alatt van. Az olasz fnk arra szmt, hogy a fordulatszmot 19.000 s 19.500 kz be lehet lltani. 21.000–res percenknti fordulatnl egy V8-as 800 lert ad le. A jelenlegi motorok 19.000-res percenknti fordulatnl 900 lert teljestenek. A motorok 0,6 literes cskkentsvel a benzinfelhasznls csak 10 szzalkkal cskken: „rtheten tbb teli gzt kell adni.”
A cskkentett fordulatszm a valdi problma, a kvetkez vben a csapatok a szablyoknak megfelelen V10-es motorokkal is starthoz llhatnak, ha cskkentett fordulatszmmal futnak. A Minardi mindenflekppen ezt a megoldst alkalmazza. Marmorini szerint ezzel a teljestmnnyel a V8-as szinthez tudnak alkalmazkodni., mde nem nyomatkban.
„A nyomatk miatt n elnyben rszestenm a hromliteres V10-est, ha elrnk a 14.000-res fordulatot. Monte Carloban a V10-es mindig megfelel volt.” Ennek ellenre az olasz szakember elkpzelhetnek tartja, hogy az autkat nehezteni kell, a teljestmnybl szrmaz er kiegyenltsre- a pletykk szerint 60 s 100 kilogramm kztt. Azonban ezt nem olyan knny kivitelezni, mert a tbbletsly tlsgosan megterheli a fkeket s az abroncsokat.
|